Rozdział I - Postanowienia ogólne

1

Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”, mogące także używać nazwy w języku angielskim „Cracow Tertium Society for the Promotion of Language Studies”, zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. „Prawo o stowarzyszeniach” (Dz.U. Nr 20, poz. 104, zm.Dz.U. z 1990 r. Nr 14, poz.86)

2

 Stowarzyszenie posiada osobowość prawną

3

Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska.

4

Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Kraków.

5

  1. Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków.
  2. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.

Rozdział II - Cel i zasady działania

6

Celem Stowarzyszenia jest popularyzowanie wiedzy o języku i komunikacji językowej poprzez działalność:

a) dydaktyczną,
b) szkoleniową,
c) badawczą prowadzoną na rzecz całego społeczeństwa, a w szczególności środowiska akademickiego.

7

1. Swoje cele statutowe, wymienione w pkt 6 Statutu, Stowarzyszenie realizuje w oparciu o działania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Stowarzyszenie realizuje swe cele przez:
1) finansowanie badań naukowych oraz prac naukowo badawczych (PKD 73.20.D);
2) udzielanie stypendiów naukowych krajowych i zagranicznych (PKD 85.32.C);
3) finansowanie i organizację konferencji, zjazdów i sympozjów (PKD 74.87.A);
4) gromadzenie i udostępnianie publikacji z zakresu językoznawstwa (PKD 92.51.B).

3. W przypadku, gdy prowadzenie jakiejkolwiek działalności wymagać będzie uzyskania koncesji lub zezwolenia, Stowarzyszenie będzie prowadzić taką działalność wyłącznie po uzyskaniu takiej koncesji lub zezwolenia.

8

1. Stowarzyszenie prowadzi działalność w formie odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. 2003 nr 96 poz. 873). Forma odpłatna działalności obejmuje czynności wymienione w pkt 7 ust 2 podpunkcie 3 Statutu, tzn.:
– finansowanie i organizację konferencji, zjazdów i sympozjów (PKD 74.87.A).
W ramach działalności pożytku publicznego, pozostałe formy tej działalności wymienione w pkt 7 są nieodpłatne.
2. Dochód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych lub celów statutowych. Wynagrodzenie Stowarzyszenia za prowadzoną działalność statutową jak również, wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej nie może przekraczać limitów wskazanych przez przepisy prawa.
3. Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności statutowej wymaga rachunkowego wyodrębnienia każdej z tych form w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.

9

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną (zakład) bądź samodzielnie oraz w formie udziału w spółkach krajowych, spółkach z udziałem podmiotów zagranicznych, w spółkach zagranicznych, a także przez przystąpienie do innych podmiotów gospodarczych.

10

1. Zakres działalności gospodarczej określa załącznik do niniejszego Statutu.
2. Działalność gospodarcza Stowarzyszenia prowadzona jest wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej jest w całości przeznaczony na realizację celów statutowych.

 
 

Rozdział III - Członkowie stowarzyszenia

 

11

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się:
1. zwyczajnych
2. wspierających
3. honorowych

 

12

Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, która zgłosi swe przystąpienie do Stowarzyszenia i gotowa jest brać czynny udział w realizacji jego celów.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna wspierająca działalność Stowarzyszenia.
Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w działalności na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia.
Przyjmowanie oraz skreślanie z listy członków zwyczajnych i wspierających, a także nadawanie godności członka honorowego należy do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia.

 

13

Członek zwyczajny ma prawo:
a) uczestniczyć w zebraniach Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami statutu,
b) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
Członkom wspierającym przysługuje prawo uczestniczenia w zebraniach Stowarzyszenia z głosem doradczym, bez biernego ani czynnego prawa wyborczego. Członek wspierający, będący osobą prawną, uczestniczy w zebraniach Stowarzyszenia przez swojego przedstawiciela.

 

14

Do obowiązków członka Stowarzyszenia należy:
a) aktywny udział w realizacji zadań Stowarzyszenia,
b) stosowanie się do postanowień statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
c) regularne opłacanie składek członkowskich.

 

15

Przynależność członka Stowarzyszenia ustaje w razie:
a) dobrowolnego wystąpienia, poprzez oświadczenie pisemne przedłożone Zarządowi
b) skreślenia z listy członków
c) usunięcia ze Stowarzyszenia

Skreślenie z listy członków może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia, gdy członek nie opłaca składek dłużej niż przez 2 lata. Skreślenie z listy członków następuje również w razie dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia oraz śmierci członka.

Usunięcie ze Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu, gdy członek rażąco naruszył dobre imię i autorytet Stowarzyszenia albo działał na szkodę Stowarzyszenia. Od tej uchwały przysługuje odwołanie do Zebrania Ogólnego, w terminie 30 dni od doręczenia uchwały. Uchwała Zebrania Ogólnego podjęta w wyniku rozpatrzenia odwołania jest ostateczna.

Rozdział IV - Władze i struktura organizacyjna Stowarzyszenia - Zebranie Ogólne

16

Władzami Stowarzyszenia są:
Zebranie Ogólne
Zarząd
Komisja Rewizyjna

17

Zebranie Ogólne

Zebranie Ogólne członków jest najwyższym organem Stowarzyszenia.
Zebranie Ogólne może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

18

1. Zwyczajne Zebranie Ogólne winno odbyć się w ciągu pięciu miesięcy po upływie roku kalendarzowego, w celu m.in. rozpatrzenia sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz oceny działalności Stowarzyszenia.
2. Porządek Zebrania ustala Zarząd.

19

Nadzwyczajne Zebranie Ogólne zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek 1/5 członków Stowarzyszenia lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
W dwóch ostatnich przypadkach Zarząd winien zwołać Zebranie w ciągu 3 tygodni od zgłoszenia wniosku.

20

Do kompetencji Zebrania Ogólnego należy:
uchwalanie planów działania i planu finansowego Stowarzyszenia,
rozpatrywanie sprawozdanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz ocena działalności Stowarzyszenia i udzielenia absolutorium Zarządowi,
podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i członków Stowarzyszenia,
wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązanie Stowarzyszenia,
zmiana statutu Stowarzyszenia,
rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach usunięcia ze Stowarzyszenia,
ustalenie wysokości składek członkowskich,
podejmowanie uchwał w sprawach zbywania nieruchomości Stowarzyszenia
powoływanie Rady Naukowej.

21

W Zebraniu Ogólnym mogą brać udział wszyscy członkowie Stowarzyszenia. O terminie i miejscu Zebrania Zarząd zawiadomi listownie bądź pocztą elektroniczną na 14 dni przez zebraniem.
Zebranie Ogólne jest władne podejmować wiążące uchwały, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Zebranie Ogólne zwołane w II-gim terminie władne jest podejmować wiążące uchwały, bez względu na liczbę uczestniczących w nim członków.

22

Uchwały Zebrania Ogólnego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że Zebranie Ogólne zadecyduje o głosowaniu tajnym.
Z obrad Zebrania Ogólnego sporządzany jest protokół.

Rozdział IV - Władze i struktura organizacyjna Stowarzyszenia - Zarząd

23 

Zarząd

Zarząd Stowarzyszenia składa się z 4-6 osób wybieranych przez Zebranie Ogólne spośród członków Stowarzyszenia.
Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
Do kompetencji Zarządu należy:
a/ kierowanie działalnością Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem oraz reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
b/ opracowanie programów działalności i planów finansowych oraz sprawozdań z ich wykonania,
c/ realizowanie uchwał Zebrania Ogólnego,
d/ podejmowanie decyzji w sprawie majątku Stowarzyszenia,
e/ zwoływanie Zebranie Ogólnego,
f/ przyjmowanie członków Stowarzyszenia oraz podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia lub usunięcia z listy członków,
g/ nabywanie w imieniu Stowarzyszenia praw i zaciąganie zobowiązań oraz przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów,
h/ powoływanie organów opiniodawczo-doradczych, z wyjątkiem Rady Naukowej, którą powołuje Zebranie Ogólne,
i/ powoływanie członków Rady Naukowej,
j/ gromadzenie środków finansowych,
k/ prowadzenie działalności gospodarczej,
l/ podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do spółek i innych podmiotów gospodarczych,

Zarząd ma prawo w trakcie kadencji uzupełnić swój skład o nie więcej niż 1/3 liczby osób pochodzących z wyboru.

24

Zarząd Stowarzyszenia wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika.
Posiedzenia Zarządu odbywają się miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większości głosów przy obecności połowy członków Zarządu. W przypadku równości głosów decyduje głos Przewodniczącego.

Rozdział IV - Władze i struktura organizacyjna Stowarzyszenia - Komisja Rewizyjna

25

Komisja Rewizyjna

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybieranych przez Zgromadzenie Ogólne spośród członków Stowarzyszenia na okres 4 lat.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą
a) być członkami Zarządu i pozostawać z jego członkami w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa oraz innego rodzaju podległości (np. z tytułu zatrudnienia)
b) być skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo z winy umyślnej
c) otrzymywać z tytułu członkostwa w Komisji Rewizyjnej zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 Ustawy z dn. 3 marca 2000 r o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.

4. Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
5. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a/ kontrola gospodarki finansowej Stowarzyszenia,
b/ kontrola opłacania składek,
c/ składanie sprawozdań na Zebraniu Ogólnym wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi udzielania absolutorium Zarządowi,
d/ przedstawianie Zarządowi na Zebraniu Ogólnym uwag i wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia.
6. Komisja Rewizyjna ma prawo w trakcie kadencji uzupełnić swój skład o nie więcej niż 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.

26

1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej raz do roku.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności 2/3 członków Komisji. W przypadku równości głosów decyduje głos Przewodniczącego

 

Rozdział V - Rada Naukowa

27

Zebranie Ogólne Stowarzyszenia może powołać Radę Naukową. Jest ona organem opiniodawczo-doradczym Stowarzyszenia i ma prawo wyrażania opinii co do działalności Zarządu. Rada Naukowa opiniuje plany Stowarzyszenia, zwłaszcza jego projekty wydawnicze, także na prośbę Zarządu.

Rada Naukowa realizuje funkcje wymienione w punkcie 1. indywidualnymi głosami swych członków przekazywanymi na ręce Zarządu w formie pisemnej i nie odbywa regularnych posiedzeń.

W skład Rady Naukowej wchodzą samodzielni pracownicy wyższych uczelni, którzy mogą, ale nie muszą być członkami Stowarzyszenia.

O składzie personalnym Rady decyduje Zarząd. Członków Rady powołuje się na czas nieokreślony.

Chęć rezygnacji z członkostwa w Radzie Naukowej członkowie Rady zgłaszają na ręce Zarządu.

Rozdział VI - Środki finansowe i majątek Stowarzyszenia

28

Na majątek i inne środki finansowe Stowarzyszenia składają się:
a/ składki członkowskie
b/ wpływy ze zbiórek
c/ dotacje, darowizny, spadki, zapisy i subwencje z Polski, jak i z zagranicy,
d/ wpływy z działalności gospodarczej,
e/ przychody związane z oprocentowaniem kont,
f/ przychody związane z posiadaniem nieruchomości i innych środków trwałych,
g/ inne wpływy i dochody.

Majątek Stowarzyszenia stanowią również ruchomości, nieruchomości, prawa majątkowe, udziały, papiery wartościowe, środki pieniężne otrzymane lub nabyte w trakcie działalności Stowarzyszenia.

29

Zabronione jest:

a) udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

b) przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c) wykorzystywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,

d) zakup na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

30

Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia składają 2 członkowie Zarządu, w tym Przewodniczący.

Rozdział VII - Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

31

Zmianę statutu uchwala Zebranie Ogólne większością 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Zebraniu.

32

Uchwałę w przedmiocie likwidacji Stowarzyszenia podejmuje Zebranie Ogólne większością 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Zebraniu.

W uchwale o likwidacji Stowarzyszenia Zebranie Ogólne określa cele, na które przeznaczony zostanie majątek pozostały po likwidacji – większością 2/3 głosów, a w II-gim terminie bez względu na ilość uczestników – większością głosów.

Załącznik - zakres działalności gospodarczej Stowarzyszenia

22.11.Z Wydawanie książek


22.13.Z Wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych


22.22.Z Działalność poligraficzna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana


74.85.Z Działalność związana z tłumaczeniami i usługami sekretarskimi


80.42.A Nauka języków obcych


80.42.B Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

Join the Tertium Society

Annual membership fees

The Tertium membership fee for 2024 is 80 PLN.
You are encouraged to join Tertium! The fee should be transferred to the Society's bank account:
94 8589 0006 0000 0011 0640 0001