Półrocznik Językoznawczy Tertium/ Tertium Linguistic Journal

Vol 7, No 1 (2022)

Teaching Languages Remotely: Issues, Hurdles and Successes

Francois Pichette,Nancy Gagné

Abstract

Pandemia COVID-19 zmusiła niezliczone uczelnie i uniwersytety na całym świecie do przejścia na nauczanie zdalne, a wielu nauczycieli językowa prowadziło swoje kursy w zwykły sposób, choć zdalnie. To synchroniczne rozwiązanie było motywowane pilnością sytuacji, ale także powszechnym przekonaniem, że języków nie można efektywnie uczyć się bez jednoczesnej obecności nauczyciela i innych uczniów. Jednak nowe technologie, którymi dysponujemy, w coraz większym stopniu obalają ten mit, sprawiając, że asynchroniczne nauczanie języków jest bardzo wydajne pomimo szeregu wyzwań. Niniejszy artykuł przedstawia dane z Université TÉLUQ, najstarszego na świecie francuskojęzycznego uniwersytetu, gdzie nauczanie prowadzone jest na odległość, od ponad 40 lat oferującego zdalne kursy językowe w środowisku mniejszości, a mianowicie we francuskojęzycznej prowincji, która znajduje się w anglojęzycznej Ameryce Północnej. Przedstawiamy wyzwania stawiane przez nauczanie asynchroniczne w systemie zdalnym oraz różne rozwiązania mające na celu obejście lub przezwyciężenie tych wyzwań.

References

An, Jiangshan, Nathan Thomas (2021) “Learners’ Beliefs about the Role of Interaction for Science Learning and Language Learning in EMI Science Classes: Evidence from High Schools In China”. Linguistics and Education, 65, 100972. DOI https://doi.org/10.1016/j.linged.2021.100972

Archer, Walter, D. Randy Garrisson (2010) “Distance Education in the Age of the Internet”. [In:] Carol E. Kasworm, Amy D. Rose, Jovita M. Ross-Gordon (Eds.), Handbook of Adult and Continuing Education. Sage; 317–325.

Auger, Julie (2003) “Linguistic Norm vs. Functional Competence: Introducing Quebec French to American Learners”. [In:] Carl Blyth (ed.), The Sociolinguistics of Foreign-Language Classrooms: Contributions of the Native, the Near-Native, and the Non-Native Speaker. Issues in Language Program Direction, A Series of Annual Volumes. Boston: Heinle; 79-104.

Cavage, Christina (2017) University Success Oral Communication: Transition Level. Pearson Education.

CDLRA (Canadian Digital Learning Research Association/Association Canadienne de recherche sur la formation en ligne) (2018) Tracking Online and Distance Education in Canadian Universities and Colleges: 2018: Canadian National Survey of Online and Distance Education: Québec and Francophone Institutions Sub-Report. http://www.cdlra-acrfl.ca/wp-content/uploads/2020/07/2018_national_technical_en.pdf

Crépuq (Conférence des recteurs et des principaux des universités du Québec) (2005) Données préliminaires relatives aux inscriptions au trimestre d’automne, Sous-comité des registraires, annuel. http://www.crepuq.qc.ca/article.php3?id_article=102〈=fr.

Gagné, Nancy, Leif M. French, Kirsten M. Hummel (2022) ”Investigating the Contribution of L1 Fluency, L2 Initial Fluency, Working Memory and Phonological Memory to L2 Fluency Development”. Language Teaching Research, 13621688221076418.

Gass, Susan M. (2003) “Input and Interaction.” [In:] Catherine J. Doughty and Michael H. Long (eds.), The Handbook of Second Language Acquisition. Malden, MA: Blackwell; 224-255.

Hattie, John. A., Gregory C. Yates (2014) “Using Feedback to Promote Learning”. [In:] Victor A. Benassi, Catherine E. Overson, Christopher M. Hakala (eds.) Applying Science of Learning in Education: Infusing Psychological Science into the Curriculum. Society for the Teaching of Psychology; 45-58.

Leclerc, Jean (2020) ”Données démolinguistiques “. https://www.axl.cefan.ulaval.ca/amnord/Quebec-2demo.htm

Loisier, Jean (2013) Mémoire sur les limites et défis de la formation à distance au Canada francophone, Montréal : REFAD (Réseau d’enseignement francophone à distance du Canada).

Madden, Margaret. E., Marsha Baxter, Heather Beauchamp, Kimberley Bouchard, Derek Habermas, Mark Huff, Brian Ladd, Jill Pearon, Gordon Plague (2013) “Rethinking STEM Education: An Interdisciplinary STEAM Curriculum”. Procedia Computer Science, 20; 541-546. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.09.316.

MEES (2015) “La formation à distance dans les universités québécoises: un potentiel à optimiser ». Avis au Ministre de l’Education Nationale, de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche. https://collections.banq.qc.ca/ark:/52327/bs2471568

MSSS (2021) Statistiques de santé et de bien être selon le sexe – Tout le Québec. Gouvernement du Québec, Ministère de la santé et des services sociaux. https://msss.gouv.qc.ca/professionnels/statistiques-donnees-sante-bien-etre/statistiques-de-sante-et-de-bien-etre-selon-le-sexe-volet-national/langue-maternelle)

Perignat, Elaine., Jen Katz-Buonincontro (2019) “STEAM in Practice and Research: An Integrative Literature Review”. Thinking Skills and Creativity, 31; 31-43. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.10.002

Pichette, François (2009) “Second Language Anxiety and Distance Language Learning”. Foreign Language Annals, 42(1); 77-93.

Pilon, Francis (2006,). “Quatre fois mère et étudiante”. Le Journal de Montréal, May 21; 9.

Reader’s Digest (2004). English in 20 minutes a Day (1st ed.). London: Aldridge Press.

Sert, Olcay (2019) “Classroom Interaction and Language Teacher Education”.[In:] Steve Walsh, Steve Mann (eds.) The Routledge Handbook of English Language Teacher Education. Routledge; 216-238

Snyder, Thomas, Cristobal Brey, Sally Dillow (2018) Digest of Education Statistics 2018. https://nces.ed.gov/pubs2020/2020009.pdf

Statistics Canada (2021) Census in Brief: English, French and Official Language Minorities in Canada. https://www150.statcan.gc.ca/n1/daily-quotidien/220817/dq220817a-eng.htm

Téluq (2004) Compendium Télé-Université 2003-2004. Téluq: Presses de l’Université du Québec.

Wang, Yuping, Niani-Shing Chen (2007) “Online Synchronous Language Learning: SLMS over the Internet”. Innovate: Journal of Online Education, 3 (3). https://nsuworks.nova.edu/innovate/vol3/iss3/5/