Półrocznik Językoznawczy Tertium/ Tertium Linguistic Journal

Vol 6, No 2 (2021)

Trailblazer or a One-off? „Rita” and the New Approach to Representing Teachers in Contemporary Audio-Visual Narratives

Małgorzata Nicieja

Abstract

Artykuł jest próbą analizy międzynarodowego sukcesu duńskiego serialu telewizyjnego Rita (TV2 Denmark – Netflix, 2012-2020). Autorka lokuje serial w szerszym kontekście kulturowym i historycznym i traktuje go jako egzemplifikację zmiany w sposobach reprezentacji nauczycieli we współczesnych narracjach. Argumentacja autorki opiera się na trzech zasadniczych założeniach. Po pierwsze, Rita pokazuje, że po spadku popularności gatunku na przełomie XIX i XX wieku do łask wracają narracje audiowizualne skoncentrowane na szkole. Trend ten związany jest z rozwojem telewizji “post-internetowej” i platform Over the Top (OTT). Po drugie, atrakcyjność Rity wiąże się z nowatorskim zastosowaniem przez producentów serialu konwencji znanych z wcześniejszych produkcji skandynawskich oraz motywów znanych z seriali o „trudnych kobietach”. Dotyczy to zwłaszcza umiejętnej eksploracji prężnej i antybohaterskiej protagonistki serialu. Po trzecie, Rita może być uważana za wczesną oznakę zmiany sposobu przedstawiania w mediach życia szkoły i nauczycieli. Autorka sugeruje, że ​​serial Rita może zapowiadać pojawienie się w niedalekiej przyszłości wielu podobnych, wymykających się stereotypom medialnych obrazów nauczycieli.

References

 

Berger, Richard (2016) “Everything Goes Back to the Beginning: Television Adaptation and Remaking Nordic Noir.” Journal of Adaptation in Film & Performance 9 (2); 147–161. DOI:10.1386/jafp.9.2.147_1.

Blossom, Pris (2016) “Feminist Binge Watch: Why You Need To Watch Netflix’s ‘Rita.’” Pris Blossom. [Source: https://www.prisblossom.com/feminist-binge-watch-netflix-rita/. Date: 7.10.2021].

Brown, Mike (2017) “Millennials Watch Netflix, But Not Paying For Subscription.” LendEDU. [Source: https://lendedu.com/blog/netflix-millennials-viewers-not-subscribers/. Date: 7.10.2021].

Buonanno, Milly (2008) The Age of Television: Experiences and Theories. Bristol: Intellect Books.

Christopherson, Susan (2013) “Hollywood in Decline? US Film and Television Producers beyond the Era of Fiscal Crisis.” Cambridge Journal of Regions, Economy and Society 6 (1): 141–157. DOI: 10.1093/cjres/rss024.

Coyne, Sarah M., Laura M. Padilla-Walker, Emily Howard (2013) “Emerging in a Digital World: A Decade Review of Media Use, Effects, and Gratifications in Emerging Adulthood.” Emerging Adulthood 1 (2); 125–137. DOI:10.1177/2167696813479782.

D’Arma, Alessandro, Tim Raats, Jeanette Steemers (2021) “Public Service Media in the Age of SVoDs: A Comparative Study of PSM Strategic Responses in Flanders, Italy and the UK.” Media, Culture & Society 43 (4); 682–700. DOI: 10.1177/0163443720972909.

Elasmar, Michael, Kazumi Hasegawa, Mary Brain (1999) “The Portrayal of Women in U.S. Prime Time Television.” Journal of Broadcasting & Electronic Media 43 (1); 20–34. DOI: 10.1080/08838159909364472.

Engelstad, Audun (2018) “Framing Nordic Noir.” [In:] Kim Toft Hansen, Steven Peacock, Sue Turnbull (eds.) European Television Crime Drama and Beyond. London: Palgrave Macmillan; 23–39.

Fedorov, Alexander, Anastasia Levitskaya, Olga Gorbatkova, Galina Mikhaleva (2018) “Professional Risk: Sex, Lies, and Violence in the Films about Teachers.” European Journal of Contemporary Education 7 (2); Academic Publishing House Researcher: 291–331.

Fernández-de-Arroyabe-Olaortua, Ainhoa, Iñaki Lazkano-Arrillaga, Leyre Eguskiza-Sesumaga (2018) “Digital Natives: Online Audiovisual Content Consumption, Creation and Dissemination.” Comunicar. Media Education Research Journal 26 (2); 61–69. DOI: 10.3916/C57-2018-06.

Glascock, Jack (2001) “Gender Roles on Prime-Time Network Television: Demographics and Behaviors.” Journal of Broadcasting & Electronic Media 45 (4); 656–669. DOI: 10.1207/s15506878jobem4504_7.

González-de-Garay, B., M. Marcos-Ramos, C. Portillo-Delgado (2020) “Gender Representation in Spanish Prime-Time TV Series.” Feminist Media Studies 20 (3); 414–433. DOI: 10.1080/14680777.2019.1593875.

Grainge, Paul (2007) Brand Hollywood: Selling Entertainment in a Global Media Age. London: Routledge.

Hansen, Kim Toft (2020) “Nordic Noir from Within and Beyond.” Nordicom Review 41 (1); 123–137. DOI: 10.2478/nor-2020-0012.

Hansen, Kim Toft, Anne Marit Waade (2017) Locating Nordic Noir: From Beck to The Bridge. London: Palgrave Macmillan.

Hohenstein, Svenja, Katharina Thalmann (2019) “Difficult Women: Changing Representations of Female Characters in Contemporary Television Series.” Zeitschrift Für Anglistik Und Amerikanistik 67 (2); 109–129. DOI:10.1515/zaa-2019-0012.

IMDb. 2012. “Monte-Carlo TV Festival.” IMDb. [Source: http://www.imdb.com/event/ev0000446/2012/1/. Date: 7.10.2021].

IMDb. 2016. “Sam.” IMDb. IMDb. [Source: https://www.imdb.com/title/tt5085178/. Date: 7.10.2021].

IMDb. 2019. “Rita.” Comedy, Drama. [Source: https://www.imdb.com/title/tt1973692/?ref_=fn_al_tt_1. Date: 7.10.2021].

Kolff, Louise Moana (2017) “New Nordic Mythologies.” M/C Journal 20 (6). DOI:10.5204/mcj.1328.

Martin, Brett (2013) Difficult Men: From The Sopranos and The Wire to Mad Men and Breaking Bad. London: Faber & Faber.

Nielsen, Jakob Isak (2016) “Points of Contact, Points of Distance: DR/TV 2 Meet HBO/Netflix.” Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook 14 (1); 29–45. DOI:10.1386/nl.14.1.29_1.

Özkan, Derya, Deborah Hardt (2020) “The Strong Female Lead: Postfeminist Representation of Women and Femininity in Netflix Shows.” [In:] Diğdem Sezen Feride Çiçekoğlu, Aslı Tunç Ebru Thwaites Diken (eds.) Female Agencies and Subjectivities in Film and Television. New York: Springer; 165–187.

Piesowicz, Mateusz (2017) „Serialowa alternatywa: Rita, czyli nauczycielka inna niż wszystkie.” [Source: https://www.serialowa.pl/142552/serialowa-alternatywa-rita-dunski-serial/. Date: 7.10.2021].

Pinedo, Isabel C (2021) Difficult Women on Television Drama: The Gender Politics of Complex Women In Serial Narratives. London: Routledge.

Shary, Timothy, Rob McInnes (2005) Teen Movies: American Youth on Screen. New York: Columbia University Press.

Signorielli, Nancy, Susan Kahlenberg (2001) “Television’s World of Work in the Nineties.” Journal of Broadcasting & Electronic Media 45 (1); 4–22. DOI: 10.1207/s15506878jobem4501_2.

Stougaard-Nielsen, Jakob (2016) “Nordic Noir in the UK: The Allure of Accessible Difference.” Journal of Aesthetics & Culture 8 (1). DOI: 10.3402/jac.v8.32704.

Thomas, Maureen (2015) “Educating with Rita.” Medium: Legendary Women. [Source: https://medium.com/legendary-women/educating-with-rita-752b5bfeab0b. Date: 7.10.2021]..